Derde week Indonesië

6 januari 2018 - Gili Air, Indonesië

Hee lieve lezers,

Deze week ben ik via Gili Air naar Lombok gereisd!

Een super mooie route, waarvan ik in totaal 2 uur op een boot heb gezeten, zo dicht ligt alles hier bij elkaar in de buurt.

Gili Air, is van de drie Gili eilanden (Meno, Trawangan en dus Air) de meest geschikt voor een persoon zoals ik. Het heeft leuke feestjes, maar niet zo heftig als op Trawangan. Ook zijn er vooral guesthouses en homestay’s in plaats van resorts zoals op Meno. Het is een super relaxt eiland, met echt prachtige stranden vol met mooie vissers bootjes en kajakken in de mooiste kleuren. Het heeft een goede mix aan westerse en Indonesische restaurantjes. Ook reiden er geen auto’s en scooters. De enige vervoersmiddelen die ze gebruiken zijn fietsen, elektrische mini scooters (vaak voor de oude mensen) en paard en wagen. Je merkt het meteen aan de lucht hoeveel schoner die aanvoelt. Het is een heel andere sfeer meteen dan Bali, veel minder hectisch en hierdoor heel fijn om gewoon alles lopend te kunnen doen. Het eiland is 5 km aan omtrek, dus je hebt het zo rondgelopen.

Ik zal nu even wat over mijn oudjaarsdag vertellen. Het was een super mooie en snik hete dag. Wanneer we onderweg zijn naar ons hostel, krijgen we een gratis rit met een paard en wagen. Helaas was het niet helemaal uit het niets aangeboden, jaja Roos was weer eens gevallen. Ik struikelde over mijn schoenen en viel met backpack en al om. Met een mooie strijders wond en een gratis rit rijker komen we daarna in het chillste hostel ooit aan.

Het heeft een prachtig zwembad en we slapen in lieve hutjes van palmhout. Er zitten leuke mensen en alles is heel schoon en mooi gemaakt.

Nadat we een beetje rond hebben gelopen en aan het zwembad hebben gelegen, halen we take-away dichtbij het hostel en eten we samen met een groep Duitsers super lekkere Gado-Gado (mijn favoriete recept hier) en drinken we een Indonesische Bintang (Indonesisch bier). We spelen spelletjes, luisteren muziek en vertellen onze reisverhalen aan elkaar. Rond 11 uur gaan we richting het strand en opzoek naar een leuk feestje. Eerst gaan we naar een bar op het strand waar ze allemaal van die leuke ouder nummers draaien die iedereen kan meezingen, er is een gezellig sfeertje. Alleen helaas iets te veel oudere mensen. We struinen het hele strand af naar een feestje met leeftijdsgenoten of goede muziek. Helaas niet echt te vinden. We belanden om 12 bij de vuurwerkshow op het strand. Was echt heel gaaf.  Ze gek om het vuurwerk te zien met het gevoel van je voetjes in het zand, de golven die je soms overspoelen en dan op de achtergrond de bergen van Lombok. Dana en ik worden er even stil van.

We zitten op het strand voor een paar uur wmet onze voetjes in de zee en kletsen met de wat mensen naast een vuurkorf. Een hele relaxte manier om oud&nieuw te vieren. In bed kletsen we wat na en zetten we de wekker om half 7 voor Nederland nieuwjaar.

Na iedereen te hebben gebeld, geappt en lieve berichtjes te hebben gelezen om 7 uur s’ochtends kunnen we niet meer slapen. We hebben ook honger. We gaan op pad naar een goed ontbijtje, na een lekkere (eindelijk warme) douch. Deze dag lopen we het hele eiland door en kijken we in alle mooie winkeltjes met handgemaakte spullen die ze hier hebben. Alles is prachtig en je wilt alles kopen, maarja helaas hebben we geen wonderbackpack waar alles in kan.

Omdat we amper hebben geslapen, gaan we vroeg naar bed. Morgen gaan we snorkelen en duiken, dus moeten we weer fris en fruitig zijn.

Het duiken en snorkelen was zo vet! Dana ging duiken en ik ging snorkelen. Het koraal is zo ongelofelijk mooi hier, en je ziet letterlijk alles omdat het zo helder is. Het aller vetste waren de schildpadden! Ik heb met schildpadden zo groot als mezelf gezwommen. Dat was echt zo gaaf! Zo grappig het zijn hele chille en relaxte beesten. Na het snorkelen en varen gaan we de Sunset kijken aan het strand. Wat een prachtige dag, want ook deze sunset was zo ongelofelijk mooi. We zeggen elkaar dat het een goed gevoel geeft je eerste dag van het nieuwe jaar zo te beginnen.

We vragen elkaar naar onze voornemens. Roos: gezond en sportief leven, meer loslaten en genieten en mijn reisgevoel vasthouden.

Dana: sporten, liefdevoller zijn en het reisgevoel houden.

We zeggen beide dat we terugkijken op een super mooi jaar, met zoveel spannende, nieuwe en speciale dingen. En dat we trots zijn op hoe we alles hebben gedaan en hoe blij en dankbaar  we zijn dat we na al het werken en regelen nu daadwerkelijk hier zijn.

De 2de gaan we met de boot naar Lombok. We komen aan en het eerste wat we zien is hoe anders dit eiland is. We worden binnen 2 seconde opgelicht. We moeten voor 1 minuut met paard en wagen naar de bushalte echt een immens hoog bedrag betalen, terwijl het eigenlijk inclusief was. Maar niet alleen dat, ook de natuur is heel anders. Veel meer verschillende bomen en planten. En een heel ander soort gebergte dan Bali.

We moeten in een bus voor 8 personen met 16 personen, 30 rugzakken en 4 surfplanken. Was een zeer ruime en gemakkelijk tocht 😉.

Ons hostel blijkt van een Indonesische man te zijn die getrouwd is met een Nederlandse vrouw. Heel toevallig. Ze komt uit Leiden (Dana ook) en heeft gestudeerd in Utrecht.

Na een ontbijtje met Hollandse toast en jam, gaan we de volgende een tour doen.

Was super gaaf! Eerst gaan we naar een locale markt. Zo’n vette ervaring. Geen toeristen, alleen maar locale bevolking en echt de mooiste kleuren aan spullen en eten in grote manden. Hier doen locals hun voorraad aankopen.

Na de markt gaan we naar de oudste moskee van Indonesië. Ook heel erg mooi om te zien.

We rijden door echt super mooie rijstvelden, waarop je allemaal rookpluimpjes ziet voor het weer vruchtbaar maken van de grond.

Na twee uur komen we aan bij de watervallen. We lopen een prachtig pad, langs een irrigatie sluis die ooit door de Nederlandsers is gemaakt, naar de watervallen toe. De waterval is super mooi en anders dan ik ooit in Europa heb gezien, voornamelijk door de begroeiing die echt totaal anders is. Onze gids naar de waterval is een jonge jongen, die veel verteld over hoe het leven in Lombok er aan toe gaat qua trouwen enzo. Heel confronterend om te merken hoe anders deze mensen denken en leven in dit opzicht.

Na de watervallen gaan we via de kustweg naar Mataram. De hoofdstad van Lombok waar we vannacht slapen. Hele mooie route met een hele mooi Sunset.

De tour was echt super leuk en we zijn moe na alles wat we hebben gezien. Vlakbij het nieuwe hostel gaan we wat eten (vieste eten tot nu toe) en daarna gewoon meteen in bed. De dag erna moeten we vroeg op, om naar het immigratiekantoor te gaan, omdat Dana haar visum moet verlengen.

Het visum verlengen is een hele ervaring. We moeten lange bedekkende kleren aan en de sfeer is heel serieus daar. Het overvalt me een beetje hoe anders ik ben dan de mensen hier en hoe ze me aankijken.

Als we bij de wachtkamer voor verlengen van visa’s komen, zitten we alleen nog maar tussen toeristen dus verdwijnt dat gevoel. Het gaat vrij snel, ze moet over een week nog een keer terugkomen en dan kan ze haar visum ophalen.

Die dag vertrekken we naar Kuta in Lombok. Hoe en wat ik verder doe en heb gedaan in  Lombok, lezen jullie woensdag. Want tot dinsdag ben ik nog hier!

Mijn laatste paar daagjes in Indonesië zijn begonnen, gek hoe snel de tijd gaat.

Tot woensdag lieve lezers! En nog een gelukkig nieuwjaar!

Ps: wat zijn jullie goede voornemens? Als je ze hebt plaats ze maar in de reacties!

Liefs.

1. Claartje van opstal: