Onderweg naar huis!

22 april 2018 - Doha, Qatar

Namaste lieve lezers!

Ik zit nu op Kathmandu airport te wachten op mijn vlucht naar Doha.

Ik vlieg om tien over negen, dan ben ik om half 12 (Qatar tijd) in Doha, dan heb ik een stop van 8 uur (lekker slapen hopelijk) en om half 8 vlieg ik naar Schiphol!

Het is heel lastig uit te leggen hoe ik me nu voel...

Ik heb heel veel zin om mijn lieve familie en vrienden weer te zien, weer water te drinken uit te kraan en alles te kunnen aantrekken wat ik wil (was soms wel even lastig voor kieskeurige roos) en natuurlijk mijn drang naar onze beroemde kaas... :)

Maar ook voelt het heel gek niet naar een nieuwe land met nieuwe avonturen en ervaringen te vliegen, maar naar huis en naar de regelmaat die ik daar ken.

Het geeft een heel vertrouwd en daar tegenover een heel gek gevoel.

Het reizen heeft me echt heel erg goed gedaan... ik hoop echt dat ik mijn instelling van nu een beetje kan vasthouden in Nederland!

Ik heb een heel leuk laatste weekje gehad!

Eerst was het dus Nepalees Nieuwjaar. Er was veel te doen in de stad. Overal bandjes en zelfs hele dj optredens!

We belanden uiteindelijk in de Irish-bar, waar een Nepalees bandje alle goede oude rocknummers speelt. Samen met allerlei leuke backpackers en locals dansen we de hele avond!

Die dag erna gaan we een dagje door Thamel (het toeristische oude stadsdeel met alle winkeltjes) rondlopen en cadeaus en souvenirs-shoppen. Heerlijk met een brakke kop door bomvolle straatjes lopen :)

Die avond gaan we wat eten met wat mensen van de organisatie van het project, heel gezellig.

De volgende ochtend vroeg gaat de bus naar Chitwan! Het district waarin Chitwan National Park ligt, de jungle van Nepal.

Het blijkt dat we een uur te vroeg zijn bij de bus departure... heel fijn om half vijf s’ochtends.

Daarna hebben we de minst comfortabele busrit ooit. We zitten helemaal achterin en de bus hobbelt en bobbelt echt extreem. Van slapen komt niets, dus doodmoe komen we in Sauraha aan. Het stadje waar we slapen. Het hostel blijkt super luxe te zijn, tussen de palmbomen en met mooie kamers.   Het eten is super lekker en heel goedkoop. Ook is de familie die het runt super aardig en helpen je met alles! We leren Nepalese kaartspelletjes (waar de regels elke ronde anders van zijn, maar oké) van het dochtertje.

De dag van aankomst doen we niet zo heel veel, wel krijgen wel een gratis minitoertje langs de rivier die de scheiding is tussen het National Park en Sauraha.

We zien Krokodillen en Rhino’s! Heeel gaaf. Zo dichtbij...

Op de terugweg zien we ook nog een olifant van de overheid die dient voor het leger om patrouille te lopen met rangers.

De tweede dag in Chitwan heb ik een afspraak met een meisje waarmee ik in contact ben gekomen via mijn oppasgezin. Zij hebben haar en haar ouders ontmoet op hun reis naar Nepal en steunen dit gezin. Monica is 21 en studeert agricultuur in Chitwan. We drinken en lunchen wat met haar en ze neemt ons mee naar een grote Mall voor Nepalese traditionele kookspullen die ik wil zien.

We hebben het super gezellig en het is super leuk wat verhalen uit het Nepalese studentenleventje te horen.

Ook merk ik meteen aan haar hoe dankbaar ze is voor alle kansen die mijn oppas gezin haar familie heeft gegeven, heel mooi hoe ze dat uit.

Oja, bij de ontmoeting gaf ze ons een geel sjaaltje, dit is traditioneel Nepali. Dit geef je bij de ontmoeting met iemand die bijzonder voor je is. Heel mooi en bijzonder dat ze dat aan ons gaf.

Er zitten leuke mensen ik het hostel waarmee we veel lol maken in de avond, met kaarten, eten en vechten tegen alle muggen ;)

De laatste dag in Chitwan staat safari op de planning!

Na een lekkere pannenkoek van een Nederlands pannenkoeken restaurantje, gaan we via een kano door de rivier naar de jeep in het park.

5 uur lang rijden we door het National Park. Heel gaaf. De natuur is echt alsof je in een Tarzan film bent belandt en de geluiden zijn magisch. We zien baby rhino’s en olifanten. Ook de moeders zien we, helaas geen mannetjes. Ook zien we heel veel pauwen, in de mooiste kleuren. Natuurlijk slingeren er overal aapjes door de bomen!

Op het einde roept de ranger opeens heel hard: “ssssstttt, black bear”.

Een grote zwarte beer zit op een of andere liaan te kauwen. Precies zoals je het zou voorstellen!

(Wow net viel de stroom uit op het vliegveld, alles zwart, ff schrikken #nepalilife)

Magisch om het dier zo in zichzelf (zonder dierentuin hek of iets anders) te zien eten en leven in deze omgeving!

Op het einde van de safari begint het héél hard te regenen en onweren. Onder een zeil rijden we terug naar de rivier en gaan we via de kano terug naar Sauraha.

In de avond klaart het op en gaan we in het schattige hoofd straatje wat eten.

Die ochtend gaat de bus terug rond 8 uur.

De busrit is veel beter, want we zitten niet achterin.

Helaas stopt deze bus echt extreem vaak, krijgen we een lekke band en staan we in de file, maar voor de rest was het een goede en ontzettend mooie rit door de bergen!

Wat zal het gek zijn straks weer omgeven te zijn met vlakte, nette stukken land en koeien!

De 19de komt Roeland aan, een vriend van Piet en mij uit Nederland. Hij gaat met Pieter de Annapurna Circuit trek doen. De middag voordat hij landt gaan Piet en ik naar een stupa in Kathmandu waar ze mensen traditioneel verbranden als ze zijn overleden. Heftige maar ook echt magische plek. Daarna gaan we naar de office van het vrijwilligerswerk, om de pakjes te bekijken. Ze zijn echt super goed geworden. Het logo is echt mooi erop gezet en ik ben super blij met de kwaliteit van het materiaal!

Over paar weekjes krijgen we ze ook in gebruik te zien!

Roeland heeft een jetlag van zijn reis naar Nepal vanaf Australië, dus we gaan meteen lekker slapen als hij aankomt.

De 20ste doen we een toeristen dagje. Omdat het Roelands eerste en mijn laatste volle dag is.

We beginnen met The Garden of Dreams. Een prachtige tuin met mooie oude panden eromheen! Heerlijk in het zonnetje genieten we van de kleine eekhorentjes en mooie vogelgeluiden (als je alle toeters van Kathmandu wegdenkt, leek het net de droomvlucht).

Na de tuin gaan we naar de oude straatjes van Thamel met alle winkeltjes en de lekkere Nepalese eten tentjes. Rondstruinen in alle leuke winkeltjes is echt heerlijk!

Daarna lunchen we roti en gaan we naar een buurt Bouddha. Hier staat één van de grootste stupa’s van Azië, de Bouddhanath.

Je wordt echt even stil van die plek. Ik kijk mijn ogen uit naar de biddende boeddhisten, die allerlei zware oefeningen heel vaak uitoefenen. Dat is de manier van bidden, soort yoga. Heel gaaf. Ook lopen alle boeddhisten de hele stupa’s rond om de aan de wensblokken te draaien.

Ik vindt het boeddhisme een heel bijzonder en interessant geloof, ook alle mooie kleuren en de vrolijkheid die het uitstraalt, vindt ik iets heel speciaals hebben.

In een klein rooftopbarretje drinken we een Everest biertje en kijken we naar de prachtige zonsondergang.

We eten die avond met Asish onze vriend uit Mude, laatste keer Dal Bhat, het eten waar ik een maand op heb geleefd!

Hij wilt met ons gaan shoppen de dag erna voor de trek spullen van piet en Roel, maar dan voor de echte Nepalese prijzen en niet de “toerist” prijzen. Super lief van hem. Echt een hele speciale jongen en ontzettend behulpzaam.

Het shoppen is inderdaad heel anders als je met een Nepalees bent. Opeens betalen we de helft van wat ze ons normaal zouden vragen! Gekke wereld is het ook, het toerisme hier.

Na het dagje shoppen, maak ik me klaar om naar het vliegveld te gaan.

Ik heb mijn verhaaltje afgeschreven in Doha, dus mijn eerste vlucht heb ik gehad. Was een goede vlucht. Over twee uurtjes vlieg ik naar Amsterdam. Duurt zo’n 6 uur.

Hopelijk kan ik een beetje slapen.

Is het nog steeds zo lekker weer daar in ons kikkerlandje?

Ik hoop het wel!

Ik ga als ik thuis ben nog een keertje een klein verhaaltje plaatsen, maar daarna moeten we even wachten tot mijn volgende reis!

Ik vondt het super leuk om dit blog bij te houden! Ik werd altijd blij van de reacties en sowieso vindt ik het super leuk om te schrijven. Ga het wel missen:)

Tot morgen met een verhaaltje van mijn aankomst, ik ga nu ff een koffietje halen!

Dankjewel voor het lezen!!

Liefs,

Roosje

1. Claartje van opstal:
    22 april 2018
    Wat een mooie reis en fijne ervaring heb je gehad !
    Vind t ook wel weer fijn dat je zo straks weer terug bent 😁
    Ik zie je snel xxxx
    Claartje